2010. márc. 4.

Lorenzi Villoresi – Piper Nigrum (1999) 10/10

A Piper Nigrum a Szingapúrból származó feketebors latin megnevezése, és azzal, hogy Villoresi erre a népszerű fűszerre alapozta a parfümét, valami egészen újat és egyedit hozott létre, amire felkapta a parfümvilág az orrát. Hogy a feketebors, mint rivaldafényben álló jegy működőképes ötlet, az abból is látszik, hogy 2004-ben a basenotes-on a legjobb niche parfümnek válsztották a Piper Nigrum-ot, ami annak ellenére, hogy nem szakértőktől származó díj, mégis hatalmas elismerés. Azóta ugyan – számomra érthetetlen okokból – csökkent a népszerűsége, de még mindig a legkelendőbb Villoresi parfümnek számít.

Nekem ez az illat sokáig csak egy furcsaság volt, amit érdekesnek találtam, jó volt szagolgatni, néha meg is mosolyogtatott, de nem igazán tudtam elképzelni, mint viselhető parfümöt, a többszöri tesztelés során azonban annyira hozzácsiszolódtam, hogy most már biztosan tudom: a polcomon van a helye. A kezdeti kavalkádból számomra a citrusosság és a feketebors csípős fűszeressége a legnyilvánvalóbb, amelyet egy kevés borsmenta tesz könnyedebbé. Az összhatás valamelyest gyerekkorom kínai balzsamjára emlékeztet, de annál lényegesen kifinomultabb és kerekebb. Ez egy igazi orrbavágó élmény, amely azonban fokozatosan lecsendesedik és balzsamossá válik, megjelenik az ánizs, a szegfűszeg és a dolgok kezdenek egy furcsa fordulatot venni. Ettól a ponttól kezdve már nem egy fűszerpiacra emlékeztet a parfüm, hanem egy fantasztikus, férfias mákos bejglire, ami citromhéjjal, szegfűszeggel és mazsolával van megbűvölve. Hogy mi köze a feketeborsnak a mákhoz? Nem tudom, de az tény, hogy minden egyes viseléskor ez jut eszembe és minden egyes viseléskor örvendek ennek az érzésnek. Bár ennek a leírásnak az alapján egy gourmand illatnak tűnhet, mégsem az. A rengeteg háttérben maradó de tökéletesen megkomponált fűszer és a tömjén kellőképpen férfiassá, markánssá teszi a parfümöt ahhoz, hogy teljesen elszakadjon a gourmand territóriumtól.

A leszáradás során egyre melegebb, gyantásabb lesz és megjelenik a fás alap is ami a hosszú élettartamot és a mélységet biztosítja, ugyanakkor a fűszerek sem veszítenek teret. Bár a Piper Nigrum egy nagyon erős, komplex orientális illat, mégsem gondolom úgy, hogy csak a hideg napokon működik jól, a petitgrain-nek, mentának és borsnak köszönhetően a melegebb napokon sem válik fullasztóvá. Ez egy igazán gazdag és gyönyörű parfüm, amely talán nem lesz mindenki kedvence, de akit komolyan érdekelnek az illatok, annak muszáj kipróbálnia.

Illatjegyek: ánizs, borsmenta, kapor, kömény, zöld jegyek, balzsamfa, bors, majoránna, petitgrain, rozmaring, szegfűszeg, szerecsendió, tömjén, ámbra, benzoégyanta, cédrus, mirha, perui balzsam, sztóraxfa

Kreátor(r): Lorenzo Villoresi

25 megjegyzés:

  1. Megérdemli, hogy a polcodon tündököljön, mert tényleg egy sokoldalú és komplex parfümről van szó, meglepetésekkel teli és a "férfias"mákos bejgli:p...az is a te polcodért kiállt:)
    Úgy érzem, h akár nőkön is megállná a helyét.Tévedek-e?

    VálaszTörlés
  2. A kínai balzsam is "uniszex", ez alapján a Piper Nigrum-ot is viselhetik nők :)) A viccet félretéve, szerintem van annyi melegség, érzékiség az alapjegyekben, hogy bátor nők számára gond nélkül viselhető legyen. De azért mégiscsak a férfiakon az igazi :p

    VálaszTörlés
  3. A makos bejglit naracshejjal szoktam izesiteni, de legkozelebb sutok egy "fantasztikus ferfias"-t :)

    VálaszTörlés
  4. Csak támogatni tudom az elhatározásodat :) Ugyanakkor belátom, hogy narancshéjjal is tökéletes a mákos bejgli...

    VálaszTörlés
  5. A kínai balzsam kámforos illat, a Piper Nigrumban nincs kámfor, így nekem eszembe sem jutott ez. A PN egy csodás illat LV módra. Tökéletes, a nagybetüs illat.

    VálaszTörlés
  6. Ánizs, szegfűszeg, feketebors viszont van a kínai balzsamban, a borsmenta mentoljáról - ami ráadásul hasonlít a kámforra - nem is beszélve :)
    Szóval nem győztél meg, de azt hiszem, hogy nem is az a fontos, hogy ki mire asszociál. A lényeg, hogy jó a parfüm :)

    VálaszTörlés
  7. Ami a folytatást illeti, itt a válaszom:)
    Piper Nigrum
    nem állitom, hogy 6 illatminta után a legcsekélyebb fogalmam is lenne a
    niche illatok világáról, de Kedves Szimat, ami az izlésedet illeti, az már
    kezd körvonalazódni:)
    látom a hordhatóság nem elsödleges szempont Nálad:))
    szóval....kinai balzsam ugyan valóban uniszex, de ez alapján inkább egyik
    nem "sem" viselheti:))
    ezen tényleg csak mosolyogni lehet és bevallom tetszik, csupa izgalom,
    igazi kuriózum, egyszóval förtelmes!
    és mégis ez aztán megmozgatja a fantáziát, ha lehetne viselni, én viselném,
    ha rászánom magam egy niche parfüm vásárlására, akkor ilyet (vagy akár ezt)
    akarok...nos ki érti ezt...de ahogy 6 illatminta után gondolom, ez az igazi
    niche, ez az értelme, és ezt is várom el töle valójában!
    Ne csak egy finom illat legyen, hanem forgasson fel, aztán nyugtasson meg,
    legyek mérges, aztán mosolyogtasson meg....
    az itéletem a következö: ez a legizgalmasabb illat amit valaha illatoltam!

    köszi Szimat!

    csaloe

    VálaszTörlés
  8. Félve mentem be a munkahelyemre, mit szólnak a kollégáim, kolléganőim a PN-hez. Imádják. Kb. egy óra után az én női bőrömön fantasztikus lesz. Természetesen nem tudják a nevét, nem szeretném, ha mások is hordanák a környezetemben. LV több illata is ilyen különleges. A Yerbamate is ilyen különleges. És hát a pacsulija is csodás. A legkülönlegesebb férfi illat. Nálam LV viszi a pálmát. Reneszánsz mester Firenzéből. Szimat nem szereti az erőteljes illatokat. Én meg úgy vagyok vele, hogy nálam az nyerő, amelyet egész nap én is érzek. magor

    VálaszTörlés
  9. Csaloe: Örvendek, hogy tetszett :) Lehet, hogy nem mindenki gondolkodik úgy, mint én, de nekem tényleg azok az elsődleges elvárásaim egy niche illattól, hogy lepjenek meg, mutassanak valami újat, merészet, vibrálót. Ahogy azt te is észrevetted, az sem tragédia, ha teljesen viselhetetlen - bár nekem a Piper Nigrum jól viselhető - csak legyen benne valami egyedi, emlékezetes. Azt hiszem, ha valaki egy tehénistálló szagát elegyítené a havasi legelőkkel és a rothadó almával, én arra is vevő lennék, legalábbis egy minta erejéig :)

    VálaszTörlés
  10. Magor: Nem tudom, hogy mi alapján jutottál arra a következtetésre, hogy nem szeretem az erőteljes illatokat, de valahol hiba csúszott a számításodba. Hogy csak egy párat említsek: Jaipur, Ambre, Sultan, L'Air du Desert Marocain, vagy akár a Piper Nigrum, mind testes, sűrű, nehéz illatok, és én midegyiknek tízest adtam, ráadásul rendszeresen viselem is őket. Villoresi pacsuliját például - bár szeretem - azért nem említem a kedvenc pacsulijaim között, mert nem találom elég erőteljesnek :)

    VálaszTörlés
  11. Pl. LV Garofanojával az volt a bajod, hogy túl erős, az Alamutról is azt írtad, hogy orrba vágó, tehát erős. Neked túl sok. Lehet, hogy nem jól értettelek. magor

    VálaszTörlés
  12. Igen, a fenti két illatot valóban erősnek találtam, de egyiknél sem ez volt a fő problémám, s amúgy is - két illat alapján nem lehet általánosítani. Ha már elég sokat olvastad a blogot, akkor be fogod látni, hogy alapjában véve a nehéz, testes parfümök a jellemzőek rám.

    VálaszTörlés
  13. Szimat! Inkább a különleges, ütős illatokat szereted, de a nagy hatósugarúakat viszont nem. Így módosítanám az előző írásomat. Valóban rosszul fogalmaztam. Én LV illatait azért szeretem, mert én magam egész nap érzem magamon.

    VálaszTörlés
  14. Azt hiszem, hogy egy kicsit túltárgyaltuk a témát. Nem hiszem, hogy bárki is jobban tudja, hogy milyen a saját illatpreferenciám, mint én magam. Villoresitől jelenleg is négy illat van a Jó lenne megvenni listámon, szóval azzal sem lehet vádolni, hogy nem szeretem ezt a parfümházat.

    VálaszTörlés
  15. Azt hiszem ezzel az illattal az volt a baj, hogy papírcsíkon teszteltem és ott maga volt a rémálom. Most visszagondolva a kezdeti sokk után mondjuk esélyt sem adtam neki, annyira megcsapott az a vietnámi balzsam emlék, hogy el is dobtam a papírt. Legközelebb bőrön próbálkozom 1-2 órát adva neki, hogy meggyőzzön. Tényleg nem mindennapi alkotás. :-)

    VálaszTörlés
  16. Ha nem szereted a kÍnai balzsamot, akkor lehet, hogy bőrön sem lesz a kedvenced a Piper Nigrum. De azért próbáld ki ;)

    VálaszTörlés
  17. Kipróbáltam! Nekem tetszik, nagyon férfias. Ha mondjuk a Spezie-hez hasonlítom, azt mondanám, hogy a Spezie a kisöccs, a Piper Nigrum pedig a felelősségteljes, komoly bátty, vagy inkább apa. A kínai balzsamot ki nem állhattam, anyukám mindig a homlokunkra kente amikor meg voltunk fázva az öcsémmel. Alig vártuk, hogy lemossuk! A Piper Nigrum viszont, annak ellenére, hogy érzem benne a hasonlóságot, mégsem juttatja eszembe a kínai balzsamot, aminek nagyon örülök!

    VálaszTörlés
  18. Érdekes, hogy nem szeretitek a kínai balzsam illatát. Nekem mindig nagy kedvencem volt, és egy kicsit bánom is, hogy mostanában már nem divatos.

    VálaszTörlés
  19. Sziasztok,
    LV újoncát, a Theseust próbáltátok? Egy nagyon szép, egyszerre friss és púderes illat, sajnos túl kicsi hatósugárral és potenciállal, de mindenképpen próbáljátok ki. A parfumneroliban már van illatminta.
    G

    VálaszTörlés
  20. Én próbáltam Theseust, nagyon kellemes, citrusos illat, bár nekem az Azemour sokkal jobban tetszik annak a sornak a végén :)

    VálaszTörlés
  21. Én is próbáltam a Theseus-t, de elsőre nagyon nem tetszett. Talán adok még neki egy-két esélyt, de tartok tőle, hogy nem fog változni a véleményem. Kár, mert sokat vártam tőle...

    VálaszTörlés
  22. Nekem meg elsőre tetszett a Theseus, két-három napig, aztán eluntam a dolgot. A napokban viszont - épp az eljegyzésünk napján – elmentünk egy nem mindennapi Vivaldi-nagykoncertre, nagy kihagyás után, mert már egy ideje nem voltunk klasszik koncerten. Az egyik kezemre Black Aoudot, a másikra Piper Nigrumot tettem (mintából persze), elképesztő élmény volt egy eleve méltóságteljes hangversenyen ezt a két művészi alkotást beereszteni a barokk szólamok közé. Két olyan parfüm, ami szinte biztos, hogy kellene otthonra.

    Egy lépcsőfokkal lejjebb, de a Fou d'Absinthe, a Coeur de Vetiver Sacre (a L' Artisantól) hasonlóan gondolatébresztő.

    Új vagyok a blogodon, de nagy élmény, tartalmilag, mélységében és stilárisan is, és ezt hosszú újságírói-szerkesztői pálya után, meggyőződéssel mondom.

    VálaszTörlés
  23. Köszönöm szépen a dicséretet, a szakértőtől kapott jó szavak mindig sokat jelentenek nekem. A Black Aoud, és a Piper Nigrum szerintem is kötelező darab, és úgy gondolom, hogy nagyon jól illenek egy Vivaldi-nagykoncerthez.
    A Coeur de Vetiver Sacre nekem elsőre egy kicsit csalódás volt, mert bár nagyon kellemes, kicsit déja vú érzetet keltett bennem. Igaz, hogy nem tudtam rámutatni, hogy mire hasonlít...

    Ja, és gratulálok az eljegyzésedhez :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Yves Saint Laurent M7 illatára hajaz nagyon a Coeur de Vetiver Sacre...
      Remélem nem hagytad abba a blog írást,mert nagyon tetszik!

      Törlés