2010. dec. 6.

Czech & Speake – Cuba (2002) 8/10


A Kubai Köztársaság vetésterületének több mint 50%-át cukornád ültetvények foglalják el, amely az alapanyagot szolgáltatja a világ legjobb rumjának előállításához; ezen kívül meg szinte csak a dohányföldjeik méltóak említésre, így nem csoda hogy majdnem mindenkinek Kuba hallatára Fidel Castró neve mellett a rum és a vastag, aromás szivarak ugranak be elsőre. Így van ez a parfümőrökkel is, akik, ha Kubából merítik az ihletet, akkor képtelenek kihagyni az illatból a rumot és a dohányt és ha Fidel Castrónak lenne egy illatkivonata, akkor valószínűleg azt is boldogan felhasználnák. A nemrég kivesézett Havana Vanille – bár egy jó parfüm – szerintem nem ragadta meg elég keményen a dohány és a rum vad, férfias aromáját, ezért ma a Czech & Speake Kuba interpretációját veszem tollvégre (billentyűzet-végre?), amely viszont annál férfiasabb.

Ez a parfüm már régóta felkeltette figyelmemet a színpompás üvegével és az izgalmas illatpiramisával, de a rengeteg negatív vélemény mindig elriasztott az illatminta beszerzésétől (sokan fekália szagúnak tartják), mígnem az Illatoskert Timkája el nem árulta, hogy miként juthatok hozzá bagóért a Czech & Speake mintakollekcióhoz, ezt pedig már nem hagyhattam ki. És nem is bántam meg az aprócska befektetést, mert mint kiderült, én nem találom szarszagúnak a Cubát, sőt, odáig merészkedtem, hogy még tetszik is az illata. A fejillata ugyan kissé meredek és tényleg ijesztő elsőre, de aztán másodszorra már ez is tetszett, a leszáradása meg szerintem kifejezetten kellemes. A rettegett fejillatban az a furcsa, hogy egy kevés citrusos bergamott és a kámforos illatú borsmenta mellett egy nagy adag fanyar, erjedő, már-már rothadó szagú valamibe ütközünk, amit én a rumba áztatott, érlelődő dohánylevelek illatának tulajdonítok, mások egyszerűen szarszagként emlegetik. Tényleg szokatlan illat, de szerintem nem rossz és egyébként is eltűnik az első fél óra után, átadva a helyét a fűszeres szegfűszegnek és a száraz, aromás és kissé szappanos alapnak, amely a dohány, babérlevél, tömjén, cédrus és vetiver gyönyörűen összehangolt egyvelegéből áll, épp csak egy leheletnyi tonkababbal megédesítve. Ez az akkord egyszerre könnyed és testes, vonzó és taszító, animális és földes, fülledt és friss, mindez magától értetődő egyszerűséggel és kifinomultsággal ábrázolva, s szerintem bőven megéri a várakozást. Sajnos a kezdeti illatrobbanás után ez a stádium rajtam már eléggé halkszavú és a tartóssága sem haladja meg a négy-öt órát, ezért jár egy neki mínuszpont, de bőkezű permetezéssel orvosolható ez a hiba.

A Cuba nem egy könnyen szerethető illat és nem is egy fiatalos divatparfüm – kifejezetten klasszikus, “öreges” a hangulata – de szerintem érdemes eltőlteni vele egy kis időt, mert egy nagyon egyedi és izgalmas alkotás, tele meglepetésekkel. Hogy csak egy példát mondjak, tesztelés közben ráleheltem a bőrömre és csodák csodájára a száraz, dohányosan zöld illatból egy erős méz aroma emeledett ki, aztán ahogy lehűlt a bőröm, a méz is elillant. Adjatok neki egy esélyt, hátha titeket is meglep.

Illatjegyek: lime, bergamott, borsmenta, rum, rózsa, szegfűszeg, babérlevél, tonkabab, dohány, tömjén, cédrus, vetiver

Kreátor(r): John Stephen

4 megjegyzés:

  1. Nekem a Cuba kifejezetten tetszett, azt hiszem éppen az fogott meg benne, hogy egyszerre "könnyed és testes, vonzó és taszító, animális és földes, fülledt és friss".
    Salsa, tengerpart, rum, fülledt szex....

    Szégyen, hogy a Czech&Speake parfümök tartóssága ilyen ramaty. Szerintem nagyobb sikerre számíthatnának, ha eau de perfume erősségűek lennének.

    VálaszTörlés
  2. Hát, a legtöbb Czech & Speake alkotás rajtam sem a tartósságával jeleskedik, de EdC kategóriában azért egész jók. A No.88 meg egyenesen EdP-ket megszégyenítően tartós volt rajtam.
    Ugyanakkor biztos, hogy én is, meg sokan mások is jobban szeretnék őket, ha koncentráltabbak lennének, de ez valószínűleg együtt járna az árak emelkedésével, meg ezzel a változtatással talán a fürdőszobai kiegészítő kategóriából is kicsúsznának. Bonyolult űgy :)

    VálaszTörlés
  3. Nekem a Czech & Speake Rózsája jön be, olyan pihe-puha és annyira természetes. A Mikulás édes kis bébirózsákat hozott a demmers teaháztól, aminek az illata nagyon hasonlít a Rose-éhoz.
    Cseppet sem zavarna a tartóssága, hisz EdC, max. locsolnám magamra.

    VálaszTörlés
  4. Ejnye, milyen aranyos Mikulásod volt :)
    Én is szeretem a Rose-t, tényleg egy ártatlan, üde és természetes rózsa. Nekem a török rózsaitalokat juttatja eszembe, amiket nagyon szeretek. Kár, hogy nem nagyon lehet találni felénk...

    VálaszTörlés